“Праця, оптимізм, постійне самовдосконалення - запорука життєвого успіху”

Психологія спілкування



Психологія спілкування  5 клас




Заняття 10-12. 
Культура стосунків у колективі
Мета: формувати навички, які необхідні для успішної взаємодії між людьми: взаємоповагу, уміння слухати один одного, уміння виражати свою думку, взаєморозуміння.
Вправа «І це здорово!»
Мета: налаштування учасників на доброзичливе ставлення до інших.
Хід вправи
Учасники стоять півколом, достатньо великим, щоб було зручно виступати. Ведучий пропонує кожному по черзі вийти у центр півкола і розповісти про якусь свою рису, уміння чи захоплення. У відповідь на кожне таке висловлювання всі, хто стоїть у півколі, повинні разом відповісти: «І це здорово!». 
Обговорення
Як ви почували себе стоячи у центрі?
Чи важко було вам розповідати про себе?
Вправа «Наші спільні інтереси»
Мета: визначити коло інтересів учнів, розвивати навички групової взаємодії, активізувати творче мислення.
Хід вправи
Учасникам пропонується спочатку на аркуші паперу написати улюблені заняття, захоплення, улюблені предмети в школі. Потім учасники об’єднуються в декілька груп і виявляють спільні інтереси та захоплення в межах своєї підгрупи та записують їх на аркуші паперу. Після цього кожна група по черзі презентує свої захоплення, відмічає у себе на аркуші ті інтереси, що повторюються з інтересами інших груп. Ведучий на дошці чи на ватмані записує спільні для усієї групи інтереси. 
Обговорення
Що нас з вами об’єднує?
Чи справді людям, що мають спільні інтереси легше порозумітися?
Чи завжди спільні інтереси сприяють нашому спілкуванню та взаємодії один з одним?
Вправа «Намисто унікальності»
Мета: визначити коло інтересів учнів, розвивати навички групової взаємодії, активізувати творче мислення.
Оснащення: листівки, розрізані на 2 частини. Кількість листівок за числом пар учасників. На звороті обох частинок однієї листівки написи: «Спорт», «Фантастика», «Музика», «Танці», «Комп’ютер», «Малювання» та інші.
Хід вправи
Учні одержують одну частину листівки і знаходять свою пару. Кожна пара має створити і підписати значок «Любителі…» (те що, зазначено на листівці). Потрібно зробити стільки екземплярів свого значка, скільки учасників є в групі. На створення значків дається 10 хвилин. 
Після цього кожна група представляє свій значок і пропонує його іншим учням. Той, хто вважає, що таке захоплення притаманне і йому, бере до колекції даний значок. Кожен з учасників вибирає собі не більше 5 значків. Вибрані значки закріплюються на нитку, зв’язуються кінці нитки, отримуємо «намисто», яке кожен одягає на шию. Після цього дітям пропонується зробити коло і подивитися на «намисто» інших. Чи є однакове «намисто»? Треба підвести учасників до висновку, що кожен з них – унікальний (тому, що немає двох однакових «намист»). Але є і те, що об’єднує багатьох, про це свідчать однакові значки. Виявлення спільного в різноманітності говорить про вміння спілкуватися та взаємодіяти один з одним, що і робить цікавим наше життя.
Обговорення
Яке відчуття виникало у вас, коли ви бачили такі ж значки, як у вас, у інших дітей?
Чи завжди спільні інтереси сприяють нашому спілкуванню та взаємодії один з одним?
Вправа «Безлюдний острів»
Мета: формувати навички, необхідні для успішної взаємодії між людьми.
Хід вправи 
Учасники гри об’єднуються у підгрупи (4-6 чоловік).
Ведучий: Уявіть собі, що ви вирушили у кругосвітню подорож, та ваш корабель зазнав катастрофи, і ви були змушені покинути його. Ви потрапляєте на безлюдний острів. Що вам робити? Чи зможете ви протриматися деякий час? Чи стане цей час для вас важким випробуванням, чи принесе багато цікавих незабутніх спогадів? Чи зможете ви використати свої знання і уміння ? Чи станете ви однією командою? Щоб зрозуміти це, вам потрібно буде:
- дослідити острів, намалювати карту, зібрати цінні матеріали;
- розподілити між собою обов’язки;
- подбати про свою безпеку на острові;
- подбати про те, щоб життя на острові було цікавим. 
Умови гри: Нікого не залишити за «бортом», кожен має право на свою думку, кожна людина унікальна, зумій бути корисним.
По завершенню обговорення учасники презентують своє життя на острові.
Обговорення
Чи вдалося зберегти дружні відносини в групах?
Як треба діяти, щоб зберегти дружні відносини?
Вправа «Скринька образ»
Мета: показати, як доцільніше реагувати на образи та незадоволення.
Хід вправи
Учасникам пропонується намалювати скриньку і вмістити в неї всі образи, яких вони зазнали до сьогоднішнього дня (виконують 5-10 хвилин). Після цього проводиться обговорення: що робити із змістом цієї скриньки (порвати, спалити, викинути). 
Обговорення
Як різні люди реагують на образу?
Як довго людина може ображатися?
Чи заважають нам образи спілкуватися?
Як краще виразити образу чи незадоволення? 


Заняття 13-14. Секрети дружби
Мета: Розвивати навички доброзичливого спілкування, навички групової взаємодії.
Вправа «Чи знаєш ти свого друга?»
Мета: розвивати уважне ставлення один до одного.
Хід вправи
Ведучий пропонує учасникам записати на аркуші паперу відповіді на запитання про те, що вони знають про своїх друзів.
·    Що любить твій друг (ігри, книжки тощо)?
·    Що йому більше всього подобається робити?
·    Назви його кращих друзів в класі, в дворі.
·    Які особисті якості ти особливо цінуєш у своєму другові?
·    Які особисті якості тобі в ньому не подобаються?
Після виконання завдання учасники озвучують розповідь про свого друга.
Обговорення
Чи важко було виконати завдання?
Які труднощі виникали?
Яке відчуття виникало у вас коли ви розповідали про свого друга?
Вправа «Комплімент»
Мета: підвищення самооцінки учасників групи, створення позитивної атмосфери.
Хід вправи
Ведучий наголошує учасникам, що комплімент – це люб’язне зауваження на чиюсь адресу, але це не лестощі й не глузування, тому пропонує зупинити свій привітний погляд на своєму сусідові, посміхнутися і з теплою інтонацією звернутися до нього. Почати можна зі слів: «У тебе чудова посмішка!» або «Мені так приємно з тобою спілкуватись!» і т.д. Потім співрозмовники міняються ролями.
Обговорення
Що ви відчували, коли говорили компліменти?
Що ви відчували, коли комплімент говорили вам? 
Які були труднощі?
Вправа «Поводир»
Мета: сприяти розвитку довіри один до одного.
Хід вправи 
Ведучий об’єднує учасників у пари. Один у парі заплющує очі, а інший водить його по кімнаті, дає можливість торкнутися різних предметів, допомагає уникнути зіткнень з іншими парами, дає відповідні пояснення і т.д.  Потім партнери міняються ролями. 
Обговорення
Чи довіряємо ми людям, чи довіряємо ми самим собі?
Як часто нам бракує довіри і як багато ми від цього втрачаємо?
Вправа «Абетка гарних слів»
Мета: формування вміння позитивного спілкування.
Хід вправи
Учасникам пропонується згадати та промовити по черзі добрі, красиві слова на певну літеру алфавіту (літера витягується із мішечка, коробки).


Заняття 15. Секрети успіху
Мета: Розвивати в учасників навички групової взаємодії, доброзичливого спілкування, саморегуляції.
Притча «Все залежить від тебе»
Колись у древньому Китаї жив дуже розумний, але пихатий Мандарин (вельможа). Аж ось по країні пройшов поголос, що з’явився найрозумніший мудрець. Дійшов він і до Мандарина. Він розлютився: як якийсь чернець може бути найрозумнішим у світі? Запросивши мудреця до себе у палац , він замислив обдурити його: «Я візьму в руки метелика, сховаю за спиною і запитаю, що в мене в руках – живе чи мертве. Якщо скаже «живе» – розчавлю метелика, а якщо «мертве» – випущу його...». 
І ось настав день зустрічі.
До зали, де на троні сидів Мандарин і тримав за спиною метелика, увійшов невеличкий худорлявий чоловік. Він привітався і сказав, що готовий відповісти на будь-яке запитання. Хитро всміхаючись, Мандарин запитав: «Скажи мені, що я тримаю в руках – живе чи мертве?» 
Мудрець подумав, усміхнувся і відповів: «Усе в твоїх руках!». Збентежений мандарин випустив метелика з рук і той полетів на волю. 
Отже, від кожного з вас залежить, наскільки цікавим  та успішним буде спілкування у нас.

Вправа «У кого довший ряд?»
Мета: налаштувати учасників на доброзичливе ставлення до інших, розвивати навички групової взаємодії, активізувати творче мислення.
Хід вправи
Ведучий об’єднує учасників у дві команди і пропонує утворити нові слова з літер, що є в слові «Комунікабельність». Літери, наявні в запропонованому слові, можна вживати тільки один раз. По черзі учасники з кожної команди утворюють ряд слів. Ведучий просить учасників діяти за правилами, не порушувати чергу, бути терплячими один до одного (бажано, щоб команди не бачили результатів іншої команди). Ведучий встановлює час для проведення вправи. 
Обговорення:
Чи вдалося зберегти дружні відносини в групах?
Як треба діяти, щоб зберегти дружні відносини?
Вправа «Чарівний мішечок»
Мета: формувати уміння розуміти символічні жести і рухи, розвивати творчу уяву, акторські здібності учасників.
Хід вправи
Учасники сідають у коло. Ведучий пропонує усім по черзі заглянути у «чарівний мішечок» та витягти що-небудь з нього, але не кажучи ні слова іншим. Слід одними рухами показати, що саме витягли, що з цим предметом робити. Учасники можуть задавати зустрічні запитання, щоб відгадати, що саме витяг ведучий. Коли хтось відгадає, то сам стає ведучим.
Обговорення
Чи важко було вам виконувати дане завдання?
Чи хотіли ви стати ведучим?
Вправа «Щоденник настроїв»
Мета: навчити розуміти свій настрій і настрій співрозмовника.
Хід вправи
Учасники на чистому аркуші паперу малюють картинки, які відображають їх настрій. 
Обговорення
Чи завжди настрій в нас хороший, поганий?
Від чого залежить наш настрій?
Як впливає настрій на спілкування?


Заняття 16. Секрети уваги
Мета: Розвивати вміння зосереджуватись, бути уважним до оточуючого середовища.
Вправа «Хвилина»
Мета: розвивати навичку відчуття часу.
Хід вправи 
Ведучий звертає увагу учасників на хвилину часу. Багато це чи мало? І пропонує учасникам за сигналом заплющити очі і розплющити їх у той момент, коли, на їхню думку, хвилина закінчилася. Ведучий фіксує інтервал в одну хвилину і по його закінченні повідомляє про це учасників. Вправу можна повторити.
Обговорення:
Хто розплющив очі раніше сигналу?
Хто пізніше?
Вправа «Подивись навколо»
Мета: розвивати уважність учасників, їх спостережливість, тренування мимовільної уваги
Хід вправи
Ведучий пропонує учасникам уважно подивитись один на одного, заплющити очі і відповісти на запитання: У кого одяг синього кольору? А у кого - зеленого?
Потім учасники відкривають очі і ведучий просить їх подивитися навколо себе і відшукати предмети білого кольору, знову заплющити очі та відповісти на запитання: Скільки вазонів у класі? Що лежить на столі? Якого кольору одяг у сусіда.
На наступному етапі вправи один з учасників виходить з кімнати, а деякі учасники міняються місцями, одягом, переставляються предмети у кімнаті. Потім учасник вертається в кімнату і шукає зміни, які відбулися. Потім виходить ще один учасник і т.д.
Обговорення:
Чи сподобалась вам вправа?
Чи легко було виконувати завдання?
З яким завданням було найлегше справитись? А з яким найважче?

Заняття 17. Підсумкове заняття
 Мета: обговорити чому навчилися під час завдань, що сподобалося, підвести підсумки.
Вправа «Чарівний мішечок»
Мета: формувати уміння розуміти символічні жести і рухи, розвивати творчу уяву, акторські здібності учасників.
Хід вправи
Учасники сідають у коло. Ведучий пропонує усім по черзі заглянути у «чарівний мішечок» та витягти що-небудь з нього, але не кажучи ні слова іншим. Слід одними рухами показати, що саме витягли, що з цим предметом робити. Учасники можуть задавати зустрічні запитання, щоб відгадати, що саме витяг ведучий. Коли хтось відгадає, то сам стає ведучим.
Обговорення
Чи важко було вам виконувати дане завдання?
Чи хотіли ви стати ведучим?
Вправа «Будь ласка»
Мета: формувати комунікативні уміння і навички учасників, форми поважного ставлення один до одного зокрема.
Хід вправи
Одного члена групи назначають ведучим. Він «задумує» когось із членів групи, але не говорить кого. Решта учасників за допомогою непрямих запитань виясняють, кого він задумав. Ключове слово в грі «будь ласка»»: «Будь ласка, дозволь запитати?», «Будь ласка, говори». Той, хто забуває говорити ключове слово, позбавляється права задавати запитання. Хто дає правильну відповідь, тобто відгадує, кого задумав ведучий, сам стає ведучим.
Обговорення
Кого з учасників вам було важко відгадати?
Вам сподобалась вправа? Чим саме?
Вправа «Я хочу побажати»
Мета: створення сприятливої атмосфери в групі.
Хід вправи 
Кожен учасник гри висловлює побажання іншому.
Обговорення:
Які побажання вам сподобались?
Що вам приємніше: говорити чи отримувати побажання?
Вправа «Я хочу подякувати» 
Мета: підвести підсумки занять.
Хід вправи
Ведучий пропонує пригадати усі заняття і обговорити, що учасникам сподобалось, запам’яталось найбільше. Потім учасники висловлюють один одному подяку за роботу.

Література
1. Безпалько О. Спілкуємось та діємо / О. Безпалько. – К. : Міленіум, 2002.
2. В. Вік – О. Басс. Як набути популярності або правдивий сучасний етикет. – Тернопіль: "Акціонерне товариство "Тарнекс", 1992. – 128 с.
3. Гірник А. М. Тренінг комунікативних умінь / Практична психологія та соціальна робота. – № 5. – 1999.
4. Інтерактивні методи корекційного впливу на поведінку дитини. – Львів : ВНТЛ, 1999. – 56с.
5. Лещинская Е. А. Тренинг общения для учащихся 4-6 классов / Е. А. Лещинская. – К.,1994. – 130 с.
6. Потапов С., Вакса О. Этикет   для подростков или Искусство нравиться себе и другим. – М. : АСТ – ПРЕСС, 2000. – 368 с.
7. Толстых А. В. Наедине со всеми : О психологии общения. – Мн. : Полымя, 1990. – 208 с.
8. Уніят С. Секрети твого успіху. – Тернопіль : Підручники і посібники, 1998. – 80 с.

Немає коментарів:

Дописати коментар